ترفندهای پنهان ویندوز 10

ترفندهای پنهان ویندوز 10

eset-for-windows

10 ترفند ویندوز 10 که باید بدانید

امروز میخوایم یک سری از قابلیت های مخفی ویندوز 10 را با هم بررسی کنیم. البته برخی از این ترفندها به ویندوز های قبلی برمیگرده که همچنان بر روی ویندوز 10 هم کار میکند. خواندن این مطلب خالی از لطف نیست و کمک میکنید شبه به یک متخصص حرفه ای با ویندوز رفتار کنید.

1- لرزش پنجره

ویژگی لرزش به دلیل محبوبیت نزد کاربران هنوز هم در سیستم‌عامل ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار دارد. اگر صفحه‌نمایش پر از پنجره‌های باز است و دوست دارید تنها پنجره جاری در حالت بیشینه قرار بگیرد و سایر پنجره‌ها مینیمایز شوند، کافی است نوار عنوان پنجره فعال را با کلیک چپ بگیرید و برای چند لحظه پنجره را تکان دهید. در این حالت سایر پنجره‌ها پایین میروند و فقط پنجره جاری باز باقی می‌ماند. 

2- چرجش صفحه نمایش

اگر کلیدهای Ctrl + Alt + D را همزمان با یکی از کلیدهای جهت‌نما فشار دهید، صفحه‌نمایش می‌چرخد. فلش رو به پایین آن‌را به صورت وارونه چرخانده، دکمه‌های فلش سمت چپ یا راست آن‌را 90 درجه می‌چرخانند و فلش روبه بالا جهت صفحه‌نمایش را به حالت استاندارد باز می‌گرداند. اگر از چند نمایشگر استفاده می‌کنید، این ویژگی به شما اجازه می‌‌دهد صفحه را به جهت خاصی بچرخانید.
روش دیگر انجام این‌کار، راست‌کلیک روی صفحه دسکتاپ، انتخاب گزینه Graphics Options و سپس Rotate است. این ویژگی در ویندوز 7 و 10 قابل استفاده است.

3- کرکره را پایین بکشید و ویندوز را خاموش کنید.

ممکن است این ترفند برای شما جدید باشد و تاکنون مطلبی در مورد آن نخوانده باشید. این ترفند به کمی کار مضاعف نیاز دارد. روی دسکتاپ راست‌کلیک کرده، گزینه New و سپس Shortcut را انتخاب کنید. دستور زیر را درون فیلد متنی وارد کنید و کلید Finish را کلیک کنید. 
%windir%\System32\SlideToShutDown.exe
آیکنی روی دسکتاپ قرار می‌گیرد که اگر روی آن کلیک کنید پرده خاموش کردن ویندوز روی صفحه ظاهر می‌شود. اگر پرده را به سمت پایین بکشید سیستم به‌طور کامل خاموش می‌شود. 

4- حالت GodMode

اگر جزء آن گروه از کاربرانی هستید که دوست دارند به تمامی جزییات کامپیوتر شخصی خود دسترسی داشته باشند، حالت Gode mode برای شما است. روی دسکتاپ راست‌کلیک کرده، گزینه New و سپس Folder را انتخاب کنید. نام پوشه را به شرح زیر تغییر دهید: 

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

برای ورود به پنجره God Mode باید دوبار روی پوشه فوق کلیک کنید. اکنون به مجموعه بسیاری کاملی از ابزارهای مدیریتی، امنیتی و قابلیت‌های کاربردی ویندوز 10 دسترسی دارید. 

5- حرکت سریع میان دسکتاپ‌های مجازی

مایکروسافت با ارائه دسکتاپ‌های مجازی در ویندوز 10 دسترسی به چندوظیفگی را به بهترین شکل در اختیار کاربران قرار داد. دسکتاپ مجازی به معنای واقعی کلمه چندوظیفگی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر روی دکمه Task View کنار آیکون کورتانا کلیک کنید به شکل تفکیک شده تمامی پنجره‌ها و برنامه‌های باز نشان داده می‌شوند.
اگر آیکن هر یک از برنامه‌ها را با ماوس بگیرید و به سمت New Windows در بالای پنجره بکشید، برنامه مذکور به دسکتاپ جدید منتقل می‌شود راهکار فوق اجازه می‌دهد برنامه‌های کاری، برنامه‌های شخصی و فایل‌های چندرسانه‌ای را درون دسکتاپ‌های مجزا قرار دهید. همچنین با فشاردن کلیدهای win+Ctrl_D دسکتاپی جدید ساخته می شود.
زمانی‌که دسکتاپ مجازی را تنظیم کردید، با فشار همزمان دکمه‌های Windows + Ctrl + right/left arrows قادر به حرکت سریع میان دسکتاپ‌های مجازی خواهید بود. برای حذف دسکتاپ‌های مجازی روی دکمه Task View کلیک کنید، در آیکن بالای صفحه روی دکمه ضرب‌دار کلیک کنید تا دسکتاپ مجازی بسته شود. در این حالت برنامه‌های دسکتاپ مجازی بسته شده و به دسکتاپ بعدی انتقال پیدا می‌کنند. 

6- حالت تاریک برای File Explorer

eset-win

امکان انتخاب حالت تاریک برای منوی شروع، نوار وظیفه، مرکز کنترل و سایر برنامه‌ها وجود دارد، اما اکنون می‌توانید از ویژگی فوق در فایل اکسپلورر استفاده کنید. برای فعال‌سازی حالت تاریک به Settings و سپس Personalization بروید و Colors را انتخاب کنید. در پایین صفحه گزینه Choose your default app mode
را از روشن به تاریک تنظیم کنید.

7- Kaimoji و Symbols را باز کنید

 با فشار کلیدهای windows + . پنجره دسترسی به انواع مختلفی از اموجی‌ها و شخصیت‌‌ها ظاهر می‌شود. در این پنجره به اموجی‌ها، شخصیت‌ها و شکل‌های ساخته شده از کاراکترهای یونیکد و طیف گسترده‌ای از نمادهای مختلف دسترسی خواهید داشت.

8- تغییر رنگ‌بندی رابط کاربری به سبک آفتاب پرست!

Automatically pick a color from my background

سفارشی‌سازی در ویندوز پایانی ندارد! ویندوز ۱۰ کنترل کاملی را بر روی رنگ نوار وظیفه، منوی شروع و کادر جستجو را در اختیار کاربران می‌گذارد. به منظور شروع شخصی‌سازی، منوی شروع را باز کرده و به مسیر Settings→ Personalization→ Colors سر بزنید.

با فعال کردن گزینه‌ی Automatically pick a color from my background از طریق کلیک بر روی دکمه‌ی لغزنده‌ی Off، به صورت خودکار بیشترین رنگ موجود در تصویر پس‌زمینه‌ی ویندوز را به عنوان رنگ کورتانا، نرم‌افزارهای یونیورسال درحال اجرا و آیکن‌های مربوط به آن‌ها، انتخاب می‌کند. با فعال کردن گزینه‌ی Show color on taskbar and Start menu هم می‌توانید همان رنگ را در نوار وظیفه، صفحه‌ی کورتانا و منوی جستجو اعمال کنید. با غیرفعال کردن گزینه‌ی Make Start, taskbar and action center transparent که به طور پیش‌فرض فعال است، می‌توانید پس‌زمینه‌ی شفاف منوی شروع و نوار وظیفه را مات کنید.

9- فعال کردن حالت تبلت

قابلیت کانتینیوم ویندوز ۱۰، به صورت پویا زمانی که از یک صفحه‌ی لمسی استفاده کنید یا زمانی که صفحه کلیدی را به تبلت یا رایانه‌ی هیبریدی متصل یا جدا می‌کنید، از دسکتاپ سنتی به رابط کاربری مدرن جابه‌جا می‌شود. اما اگر از رایانه‌ی شخصی دسکتاپ استفاده می‌کنید و خواستار نرم‌افزارهای تمام صفحه و صفحه‌ی شروع با کاشی‌های زنده هستید، باید دکمه‌ی Tablet Mode را بزنید.

اکشن‌سنتر جدید ویندوز ۱۰ را با کلیک بر روی آیکن موجود در سمت راست نوار وظیفه باز کنید و دکمه‌ی Tablet Mode را بزنید. با این کار، همه چیز از دسکتاپ حذف شده و بین آیکنهای منوی استارت، کورتانا و تسک ویو فاصله می‌افتد. حالا در صورت باز بودن پنجره‌ی نرم‌افزار خاصی، برای نمایش نرم‌افزارهای تمام صفحه و صفحه‌ی شروع، دکمه‌ی استارت را بفشارید. اگر خواستار نمایان کردن آیکن نرم‌افزارهای پین شده به نوار وظیفه هستید، در ادامه‌ی مقاله به طریقه‌ی نمایش آن‌ها اشاره می‌کنیم.

10- نوار بازی مخفی

با فشار کلیدهای Windows + G نوار بازی جدید و بهبود یافته ویندوز 10 ظاهر می‌شود. این کلیدها به شما اجازه می‌دهند کامپیوتر ویندوزی خود را به حالت بازی وارد کرده، منابع سیستمی را در اختیار بازی‌ها قرار دهید و نمایش اعلان‌ها را خاموش کنید و به ضبط بازی‌های خود بپردازید. همچنین، پنلی برای کنترل صدا در اختیارتان قرار می‌دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *